Mobiele abonnementen

Bij het kiezen van een mobiel abonnement zijn er veel factoren waar je op moet letten. Wil je een abonnement met onbeperkt internet? Hoeveel minuten bel je per maand? Hoeveel sms’jes stuur je in een maand? Wat voor nieuwe mobiel wil je eigenlijk, een telefoon met Android of met IOS?

Hieronder staan een aantal zaken waarmee je meer inzicht krijgt in de wereld van mobiele abonnementen en weet je waar je op moet letten bij het afsluiten van een telefoon abonnement.

Inhoud

Mobiel

  • Mobiele abonnementen vergelijken
  • Wat is een abonnement + gsm?
  • Wat voor abonnement moet ik kiezen?
  • Abonnementen met onbeperkt internet
  • Het verschil tussen een abonnement en prepaid
  • Hoe werkt nummerbehoud?
  • Huidige abonnement verlengen
  • Tips voor goedkopere abonnementen

Mobiele abonnementen vergelijken

[daisycon_telecom mediaid=”233961″ amount=”10″ subid=”mobiel”]

Wat is een abonnement + gsm?

Op het moment dat je een nieuwe mobiele telefoon zoekt heb je een zeer uitgebreide keuze als consument. Er zijn verschillende besturingssystemen, veel merken en binnen die merken ook nog veel verschillende type telefoons. Als je een telefoon hebt gevonden die jou aanspreekt kan je verder gaan in je zoektocht. Je hebt namelijk ook een provider nodig voor mobiel bellen, sms’en en om mobiel te internetten. De keuze voor een provider is vaak persoonlijke voorkeur en kan afhankelijk zijn van je woonplaats en ervaringen. Een mobiel abonnement vergelijken doe je in de vergelijker.

Ongeveer vier op de tien Nederlanders kiest voor een telefoon abonnement met telefoon. Dit houdt in dat consumenten een abonnement kiezen met bepaalde kenmerken (zoals aantal minuten/sms’jes en MB’s) en hier een maandelijks vast bedrag voor betalen. Daar bovenop kan je als consument een abonnement voor je telefoon afsluiten in de vorm van een toestelkrediet. De prijs van je toestel wordt verspreid afbetaald over een periode van 12 of 24 maanden. De kosten voor je bundel en toestel samen vormen de totale prijs van je mobiele abonnement. Soms moet je nog wel een bedrag betalen voor je telefoon, dit is vaak het geval bij goedkopere abonnementen. Bij de wat uitgebreidere abonnementen krijg je vaak een gratis telefoon.

Wat voor abonnement moet ik kiezen? (telefoonabonnementen vergelijken)

De keuze voor het afsluiten van een telefoon abonnement is van tevoren vaak lastig te maken. Je weet immers nooit hoeveel je je telefoon precies gaat gebruiken per maand. Wel kan je schattingen maken over je verbruik.

Hierbij is het belangrijk om te weten op welke kenmerken een abonnement kan verschillen. Behalve het aantal minuten dat je belt en de sms’jes die je stuurt is de hoeveelheid MB’s internetgebruik van belang. Hoeveel je belt en sms’t in een maand kan je meestal wel bedenken, maar vooral je internetgebruik is tegenwoordig lastig te schatten.

Als je twijfelt over de grootte van je mobiele abonnement is het verstandig om een iets groter abonnement te nemen. Wanneer je namelijk buiten je bundel belt, sms’t of internet vragen providers vaak een veel hogere prijs.

Mobiele abonnementen met onbeperkt internet

In het dienstenaanbod van telecomaanbieders neemt mobiel internet een steeds prominentere plaats in. Mede door de grote investeringen in een beter, sneller en stabieler netwerk en door de komst van 4G gebruiken steeds meer mensen steeds meer mobiel internet. Als je een internetbundel in je mobiele abonnement hebt ben je gebonden aan een bepaalde hoeveelheid data, of je moet veel te veel willen betalen buiten je bundel.

Er zijn mobiele telefoon abonnementen die onbeperkt internet bieden. Hiermee hoef je dus nooit internet buiten je bundel te betalen. Wel is het in de meeste gevallen zo dat er na een bepaalde hoeveelheid verbruikt te hebben de snelheid fors naar beneden gaat.

Meer abonnementen vergelijken? Bekijk ook de websites Budger.nl en Telefoonabonnement.nl.

Het verschil tussen een abonnement en prepaid bellen

Simpel gezegd is het verschil tussen een mobiel abonnement en prepaid bellen dat je bij een abonnement een vast bedrag per maand betaalt en dat je bij prepaid bellen zelf, van tevoren, moet opwaarderen. Vaak hebben de mensen met prepaid een goedkope mobiele telefoon.

Twee op de drie Nederlanders kiest voor een abonnement (incl. sim only). Vaak is dit gemakkelijker en overzichtelijker bij de aankoop van een nieuwe mobiel. Gemakkelijker omdat je niet in één keer een groot bedrag hoeft te betalen en overzichtelijker omdat er een vast maandbedrag is wat je moet betalen. Steeds meer mensen maken de overstap van een prepaid telefoon naar een telefoon met abonnement. Vaak omdat de meeste mensen een smartphone hebben welke geoptimaliseerd zijn voor verbinding met het internet. Wil je een nieuwe gsm zonder in jouw ogen te veel te moeten betalen? Ga dan op zoek in de vergelijker naar het goedkoopste mobiel abonnement.

Hoe werkt nummerbehoud?

Nummerbehoud betekent dat je hetzelfde mobiele telefoonnummer houdt terwijl je toch overstapt op een nieuw abonnement of van prepaid naar een nieuw abonnement gaat. Dit betekent dat je niet iedereen op de hoogte hoeft te stellen dat jouw telefoonnummer veranderd is!

Je nieuwe provider zegt je abonnement bij je oude provider voor je op, dit hoef je dus niet zelf te doen. Het is wel belangrijk bij het overstappen dat je aangeeft dat je je nummer wilt behouden. Dit overstappen kan je doen vanaf 60 dagen voor de contract-einddatum (in geval van een abonnement). Bij het overstappen van prepaid naar een abonnement is het belangrijk om op te letten dat er geen beltegoed meer op de simkaart staat, want dit is na het overzetten van je telefoonnummer onbruikbaar. Verder is het belangrijk dat je je simkaartnummer weet van je huidige simkaart, want deze moet je invullen bij de overstap (staat achterop de simkaart).

Huidige abonnement verlengen

Als je huidige abonnement bijna afloopt is er de mogelijkheid om je abonnement te verlengen. Je kan ook het huidige abonnement stilzwijgend laten verlengen, maar zelf verlengen kan vele voordelen hebben.

Doordat je bij dezelfde provider blijft, houd je automatisch hetzelfde telefoonnummer en wordt het abonnement aangepast naar de nieuwe abonnementsvorm die u gekozen heeft.

  • Geen aansluitkosten
  • Behoud je huidige telefoonnummer

Vanaf wanneer kan je jouw abonnement verlengen?

Het is afhankelijk van jouw provider vanaf wanneer je jouw abonnement kunt verlengen, hieronder vindt je vanaf wanneer je jouw abonnement kunt verlengen:

  • KPN: vanaf 6 maanden voor de einddatum van jouw huidige abonnement
  • T-Mobile: vanaf 4 maanden voor de einddatum van jouw huidige abonnement
  • Vodafone: vanaf 4 maanden voor de einddatum van jouw huidige abonnement
  • Tele2: vanaf 4 maanden voor de einddatum van jouw huidige abonnement
  • Telfort: vanaf 4 maanden voor de einddatum van jouw huidige abonnement

Tips voor goedkopere abonnementen

Er zit veel verschil in de abonnementen die providers aanbieden. Omdat mobiel internet steeds belangrijker wordt zit er in de grootte van je internetbundel de meeste kostenspreiding. Om je mobiele internetverbruik zo laag mogelijk te houden is het belangrijk om waar kan je telefoon met WiFi te verbinden. Zo houd je je mobiele internetverbruik het laagst. Verder kost het erg veel data om bijvoorbeeld Youtube filmpjes te bekijken vanuit de internetbundel. Ook navigatiesoftware kan erg veel data kosten, omdat de telefoon steeds de nieuwe mappen moet downloaden.

  • Verbind waar mogelijk met WiFi
  • Kijk geen filmpjes via mobiel internet vanwege hoog datagebruik

Zoek een goedkoop mobiel abonnement dat bij jou past in de vergelijker of vergelijk je abonnement op MobielAbonnement.nl.

Als je geen mobiel abonnement kunt vinden wat jou aanspreekt kun je ook kiezen voor een sim only abonnement. Vergelijk sim only abonnementen op sim-only.net.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *